Cel de-al doilea volum Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic, în ediție bilingvă, română-engleză, completează colecția igloopatrimoniu cu o nouă carte-obiect, marcând totodată un eveniment editorial mult așteptat în redacția igloo: continuarea explorării unui fenomen arhitectural inedit din peisajul citadin bucureștean. Cartea documentează și prezintă valoarea arhitecturală a unei stilistici de inspirație maură, florentină, venețiană, balcanică, ca expresie a unor regionalisme autentice sau de import, grupate sub umbrela eclectismului pitoresc, cercetare pe care am început-o anul trecut, când, aproximativ în aceeași perioadă, a apărut primul volum din Pitoresc mediteraneean.
„La sfârșitul anului trecut, în colecția igloopatrimoniu și cu finanțarea AFCN, apărea volumul Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic. Albumul, în formatul clasic al colecției, propunea o selecție de clădiri subscrise stilului cu influențe orientale, cunoscut și drept (neo)florentin sau (neo)maur și practicat de un număr important de arhitecți ai vremii. Succesul de public al cărții – al cărei prim tiraj s-a epuizat rapid – ne-a încurajat nu doar să tipărim o a doua ediție, ci și, mai ales, să ne continuăm cercetarea și căutarea micilor bijuterii arhitecturale presărate prin țesutul istoric al orașului. Interesul publicului contemporan pentru acest mod de a face arhitectură, ușor controversat atât în epoca de sorginte, cât și în istoriografia profesională, ne-a bucurat și convins de utilitatea continuării eforturilor.
Pentru a evita orice confuzie, țin să lămuresc încă de la început că volumul de față reprezintă o selecție cu totul nouă de clădiri pitoresc mediteraneene față de cea din albumul precedent. Cifra 2 din titlu nu indică deci reeditarea și nici nu reflectă vreo lipsă de imaginație, ci sugerează continuitatea, etapă nouă, un alt capitol al demersului igloo de cercetare a arhitecturii interbelice.” – Bruno Andreșoiu, în Prefață.
„Ieșind în întâmpinarea interesului crescând al bucureștenilor (și nu numai) pentru patrimoniul construit al zonei centrale, albumul al doilea din seria Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic continuă cartarea unora dintre imobilele mediteraneene cele mai reprezentative, păstrate până astăzi, ce au completat producția arhitecturală interbelică, o epocă foarte dinamică sub aspect stilistic și care conferă o bună parte din valoarea zonelor protejate.
[…] Deși critica de arhitectură a vremii a desconsiderat vehement această modă în arhitectură, prin vocile unui G. M. Cantacuzino sau Constantin Moșinschi, e de menționat că mai toți arhitecții români activi în interbelic, chiar și Horia Creangă, cel mai renumit modernist al nostru, au cel puțin o realizare „contaminată” de aceste elemente pitorești, cu „obârșii” mediteraneene. Succesul modei mediteraneene printre beneficiarii din România, în particular din București, se explică prin conectarea la trendul general european, ba chiar și cel de peste ocean.” – Dragoș Popescu, în Introducere.
***
Autori:
Coordonator proiect: Bruno Andreșoiu
Coordonator editorial: Anda Zota
Autor texte: Dragoș Popescu, Cristian Brăcăcescu
Prefață: Bruno Andreșoiu
Cercetare & arhive foto: Dragoș Popescu
Fotografii: Arthur Țințu, Sabin Prodan
Grafică & layout: Cătălin Artenie
Layout: Daniel & Andrew
Ilustrație: Doriana Mărășoiu
Traducere: Anca Rotar
Corectură: Andreea Amzoiu, Iuliana Dumitru
Procesare imagine, DTP: Cristian David
Cartea este publicată cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN).
Mulțumiri speciale Casei Regale a României, Muzeului Z.H. Zambaccian, Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi.
***
Despre igloo
igloo se definește ca o platformă media multidisciplinară, care de 22 de ani valorifică arhitectura, într-o formulă ce îmbină armonios mediile print, digital și social media. Substanța editorială, opinia profesionistă și grafica actuală fac din igloo o publicație de colecție și un trendsetter în domeniul arhitecturii, urbanismului, designului și culturii vizuale, atrăgând atenția tuturor sectoarelor din industria creativă.
Mai multe pe igloo.ro, Facebook, Instagram, YouTube
„La sfârșitul anului trecut, în colecția igloopatrimoniu și cu finanțarea AFCN, apărea volumul Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic. Albumul, în formatul clasic al colecției, propunea o selecție de clădiri subscrise stilului cu influențe orientale, cunoscut și drept (neo)florentin sau (neo)maur și practicat de un număr important de arhitecți ai vremii. Succesul de public al cărții – al cărei prim tiraj s-a epuizat rapid – ne-a încurajat nu doar să tipărim o a doua ediție, ci și, mai ales, să ne continuăm cercetarea și căutarea micilor bijuterii arhitecturale presărate prin țesutul istoric al orașului. Interesul publicului contemporan pentru acest mod de a face arhitectură, ușor controversat atât în epoca de sorginte, cât și în istoriografia profesională, ne-a bucurat și convins de utilitatea continuării eforturilor.
Pentru a evita orice confuzie, țin să lămuresc încă de la început că volumul de față reprezintă o selecție cu totul nouă de clădiri pitoresc mediteraneene față de cea din albumul precedent. Cifra 2 din titlu nu indică deci reeditarea și nici nu reflectă vreo lipsă de imaginație, ci sugerează continuitatea, etapă nouă, un alt capitol al demersului igloo de cercetare a arhitecturii interbelice.” – Bruno Andreșoiu, în Prefață.
„Ieșind în întâmpinarea interesului crescând al bucureștenilor (și nu numai) pentru patrimoniul construit al zonei centrale, albumul al doilea din seria Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic continuă cartarea unora dintre imobilele mediteraneene cele mai reprezentative, păstrate până astăzi, ce au completat producția arhitecturală interbelică, o epocă foarte dinamică sub aspect stilistic și care conferă o bună parte din valoarea zonelor protejate.
[…] Deși critica de arhitectură a vremii a desconsiderat vehement această modă în arhitectură, prin vocile unui G. M. Cantacuzino sau Constantin Moșinschi, e de menționat că mai toți arhitecții români activi în interbelic, chiar și Horia Creangă, cel mai renumit modernist al nostru, au cel puțin o realizare „contaminată” de aceste elemente pitorești, cu „obârșii” mediteraneene. Succesul modei mediteraneene printre beneficiarii din România, în particular din București, se explică prin conectarea la trendul general european, ba chiar și cel de peste ocean.” – Dragoș Popescu, în Introducere.
***
Autori:
Coordonator proiect: Bruno Andreșoiu
Coordonator editorial: Anda Zota
Autor texte: Dragoș Popescu, Cristian Brăcăcescu
Prefață: Bruno Andreșoiu
Cercetare & arhive foto: Dragoș Popescu
Fotografii: Arthur Țințu, Sabin Prodan
Grafică & layout: Cătălin Artenie
Layout: Daniel & Andrew
Ilustrație: Doriana Mărășoiu
Traducere: Anca Rotar
Corectură: Andreea Amzoiu, Iuliana Dumitru
Procesare imagine, DTP: Cristian David
Cartea este publicată cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN).
Mulțumiri speciale Casei Regale a României, Muzeului Z.H. Zambaccian, Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi.
***
Despre igloo
igloo se definește ca o platformă media multidisciplinară, care de 22 de ani valorifică arhitectura, într-o formulă ce îmbină armonios mediile print, digital și social media. Substanța editorială, opinia profesionistă și grafica actuală fac din igloo o publicație de colecție și un trendsetter în domeniul arhitecturii, urbanismului, designului și culturii vizuale, atrăgând atenția tuturor sectoarelor din industria creativă.
Mai multe pe igloo.ro, Facebook, Instagram, YouTube