Ioana Stanca: I suddenly unfurled many eyes
Brâncuși Gallery, Romanian Cultural Institute
Curatoriat de Catinca Tabacaru
25 Martie, 2022 – 5 Mai, 2022
Vernisaj: 25 Martie | 7-9 PM
Brâncuși Gallery, Romanian Cultural Institute
Curatoriat de Catinca Tabacaru
25 Martie, 2022 – 5 Mai, 2022
Vernisaj: 25 Martie | 7-9 PM
Intitulată I suddenly unfurled many eyes, și curatoriată de Catinca Tăbăcaru, expoziția aduce în prim plan tehnicile de lucru particulare și inovatoare ale Ioanei Stanca, îmbinând o varietate de materiale și texturi seducătoare: broderie, ceramică, structuri metalice. Artista creează posibilități neașteptate de interacțiune între corpul uman și elementele esențiale în lucrul cu textilele, artefactele cu rol de simbol și spiritele care îi ocupă atelierul. Cu impresionante abilități tehnice, Ioana Stanca explorează o geografie personală și intimă, în continuă transformare - metaforă a eului feminin.
Aceste transformări sunt transpuse în diversitatea abordărilor și a materialelor alese. Atelierul Ioanei, atât spațiu cât și vehicul de metamorfozare aduce împreună o varietate de asocieri, texturi și fire narative. Aici, foarfece supradimensionate ce devin trupuri cu caracter feminin, întâlnesc bobine, ace și laitmotivul din visele și coșmarurile ei - pantofii roșii cu toc înalt. În cele mai recente lucrări, un nou personaj - umbră și-a făcut apariția. Reprezentat ca un corp negru cu ochi pătrunzători sau un păianjen, această prezență întunecată stârnește sentimente de primejdie și amenințare. Pe măsură ce sexualitatea și identitatea curg prin arterele ascunse ale întregii lucrări, nostalgia își face simțită prezența. Acest sentiment este poate, cel mai evident, în lucrările sale efemere, auto-portrete din aluat dospit.
Instalația “mixed media” făcută special pentru debutul ei în New York, evocă o uriașă pânză de păianjen flexibilă, ce poate fi asemuită cu o reconstrucție metaforică a spațiului creativ al artistei. Intimitatea joacă un rol central în expoziție, la fel cum recurent este și un timp al feminității. Delicate și rezistente deopotrivă, lanțurile metalice susțin greutatea sculpturilor moi și a obiectelor ceramice, topindu-se într-un mediu complex, în care temerile și dorințele se împletesc.
Foarfecele supradimensionate din catifea neagră sunt brodate cu o duzină de ochi care privesc înapoi spre voyeurii lor, astfel provocându-ne să punem la îndoială judecata noastră despre natura lor. Este aceasta o pereche de foarfece sau o creatură acvatică și grandioasă? Pereții sunt și ei învăluiți într-un mister similar, deoarece imaginile brodate cu ingeniozitate înfățișează un melanj de corpuri feminine într-o stare de reverie , creaturi misterioase, panseluțe și ace de metal cu vârfuri ascuțite. Broderiile transcend dincolo de marginile lor prin rame sculpturale, realizate din lemn, ale căror suprafețe dure se juxtapun urmelor delicate pe care firele de ață moale le lăsa, asemănătoare unor gesturi picturale.
***
Despre artistă: Ioana Stanca (n. 1987, România) a studiat la Accademia di Belle Arti di Roma, Italia și la Universitatea Națională de Arte București, unde a primit B.F.A și M.F.A. Expozițiile instituționale recente includ Muzeul de Artă Contemporană București (MNAC) (2020), Maison de la Fontaine din Franța (2020) și Centre Culturel de Rencontre Abbaye de Neumünster din Luxemburg (2019). Stanca a fost invitată la o rezidență la AIR Futura, Studiourile Karlin din Praga (2018), și a fost distinsă cu Grantul Brătianu de către Ministerul Culturii din România (2020).
Despre curator: Catinca Tabacaru și-a fondat galeria în 2014 în New York City, de unde și-a construit o reputație internațională pentru descoperirea talentelor unice, asumarea riscurilor și organizarea de expoziții transformatoare care învăluie site-ul. În 2015, Tabacaru a început să lucreze în Harare, Zimbabwe, unde a construit și a deschis a doua locație a Galeriei în 2017. În 2020, Catinca Tabacaru a mutat spațiul expozițional principal al Galeriei de la New York la București, România. Această experiență itinerantă se reflectă în programul internațional al Galeriei, care include reprezentarea artiștilor de pe 5 continente, un program de rezidență itinerantă și participări frecvente la bienale internaționale.
Despre Institutul Cultural Român: Înființat în 1969 ca Biblioteca Română, Institutul Cultural Român (RCI) din America de Nord este unul dintre cele mai vechi vehicule de diplomație culturală din România. Transformarea dintr-o bibliotecă în centru cultural și, din 2004, institut cultural a marcat aproape cinci decenii de dezvoltare și reinventare periodică. RCI acționează și ca principală agenție artistică pentru artiștii români din Statele Unite și nu numai. Specialist în networking, lucrează pentru a stabili parteneriate înfloritoare, în continuă expansiune între organizațiile culturale românești și americane, publice sau independente.
Galeria Brâncuşi a fost inaugurată pe 17 septembrie 2021, printr-un amplu program de renovare şi reamenajare a sediului RCI New York din Manhattan. Galeria este angajată în promovarea artiștilor români și româno-americani, oferind creativității vizuale românești o platformă unică pe scena artistică a metropolei New York.