De mult așteptam o astfel de expoziție, care să adune la un loc numai ilustratori și să pună sub reflector lumile închipuite pe care artiștii la conturează din creion și acuarelă. Ilustrația reprezintă una dintre cele mai versatile forme de artă în cultura vizuală de astăzi, a traversat întotdeauna granița dintre artă plastică și desen într-o zonă "gri" și a provocat dezbateri. La fel ca fotografia și grafica, ilustrația a fost de multe ori analizată după intenția sa: este un produs comercial, este artă?
Știu că ai făcut întâlniri și mese rotunde cu artiștii … Ce înseamnă să fii ilustrator de România, poți schița trei oportunități și trei impedimente care ți-au atras atenția din discuțiile cu ei?
Ilustrația este asociată, mai degrabă, cu industria editorială dar, mai recent, ilustratorii au început să creeze lucrări care jonglează și experimentează cu noțiunea de artă vizuală și cu formele sale hibride. Ca gen, ilustrația s-a format din mai multe lucruri, cultivate în contextul său, prin intermediul noilor media și tehnologiei, iar acest lucru a însemnat că ilustrația împarte acum o platformă validă cu arta plastică. Ilustratorii de azi merg dincolo de caricatură și reprezentare vizuală prin declarații de observație cu privire la tendințele actuale ale culturii pop.
Din această toamnă, POINT se identifică ca un forum pentru ilustratorii contemporani români și artă grafică și deschide o nouă platformă cu expoziția NEWS FROM NOWHERE / Știri de nicăieri - o expoziție de grup ce adună peste 30 de ilustratorii români și care își asumă un rol critic în dezbaterea privind cultura vizuală contemporană.
Am povestit cu Alina Bucur, manager și curator, despre schimbările de la POINT, dar și despre evenimentele pe care le pregătesc pe durata expoziției.
Am povestit cu Alina Bucur, manager și curator, despre schimbările de la POINT, dar și despre evenimentele pe care le pregătesc pe durata expoziției.
De unde până unde o expoziție de ilustrație?
Totul a pornit de la dorinta de a dărâma barierele elitiste legate de vânzarea de artă contemporană actuală și de a include oamenii din diferite categorii în scena de artă: fie că sunt entuziaști, nou-veniți, colecționari tineri, colecționari de sezon sau instituții - credem cu tărie că toată lumea trebuie să se bucure în mod egal de artă într-un spațiu interesant, lipsit de presiune și dedicat explorării.
Ce lucrări sunt în expoziție, care a fost criteriul de selecție atât pentru artiști, cât și pentru ceea ce expun? Toate sunt proiecte personale sau există și zonă de commissioned work?
Pentru expoziția News From Nowhere / Știri de nicăieri am încercat să aducem laolaltă ilustratorii importanți și emergenți din România care lucrează în diferite medii: digital, tradițional, serigrafie - incluzand și ilustrații de carte, de modă, grafitti, obiect, animații și cut-outs. Selecția finală a adus împreună 31 de artiști cu aproximativ 100 de lucrări personale. Am evitat, pentru această expoziție, lucrările comisionate, tocmai pentru a demonstra că, în ciuda aspectului comercial, ilustrația este o ramură ruptă din arta contemporană. Expoziția de față este mai mult o explorare a genului artistic, decât o cercetare curatorială aprofundată.
Care sunt planurile pentru platforma dezvoltată pentru ilustratori și pentru graficieni, care este programul și cum va fi el structurat pe parcursul lui 2017?
Expoziția va dura până la mijlocul lunii ianuarie și, între timp, lucrez împreună cu o parte din artiștii care expun la POINT pentru următorea expoziție, care va fi dedicată în exclusivitate ilustrației de carte. Pe parcursul anului 2017 intenționăm să organizam 6 expoziții de sinteză la POINT, în care să prezentăm și să dezbatem fațetele diferite ale ilustrației.
Ce se va întâmpla pe perioada expoziției NEWS FROM NOWHERE / Știri de nicăieri, ce alte evenimente mai aveți în plan până în ianuarie?
Pe 28 și 29 noiembrie am organizat împreună cu cei de la Artivist un masterclass de ilustrație cu Mircea Pop, în care participanții au învățat și au explorat noțiuni de bază ale ilustrației. Mai mult, pe 20 decembrie vom organiza un târg, ✏ Illustration Fair | Christmas Edition ✏ în care publicul este invitat să cumpere ilustrații ca o alternativă la cadourile de Crăciun, cu prețuri care vor începe de la 15 euro. Pe durata târgului, artiștii din expoziție și cei invitați vor face câteva demonstrații live de desen și vor oferi spre vânzare lucrări originale sau în ediții limitate. După vacanță, vom organiza și o dezbatere publică despre ilustrație, ce este ea și cum se încadrează în scena de artă contemporană din Romania, în care il vom avea ca moderator pe Matei Branea.
Care sunt mizele dezbaterii privind poziția ilustrației în peisajul contemporan al artelor vizuale? Care sunt punctele pe care vrei să le atingeți și cum se vor concretiza rezultatele acestui tip de studiu?
Vrem sa arătăm tuturor că arta este în mod fundamental un fenomen uman, iar noi credem că ar trebui să fie prezentată, apreciată și admirată într-un veritabil context uman. Ar trebui să stimuleze conversație, să declanșeze emoție, scânteie și inspirație ... și munca noastră este aceea de a facilita această experiență uimitoare între artiști și publicul larg. În esență va fi vorba despre talentul incontestabil al celor care expun la POINT, mai mult decât despre statusul, reputația sau profilul lor.
Știu că ai făcut întâlniri și mese rotunde cu artiștii … Ce înseamnă să fii ilustrator de România, poți schița trei oportunități și trei impedimente care ți-au atras atenția din discuțiile cu ei?
Am reușit să fac o masă rotundă cu peste 30 de ilustratori și din discuțiile purtate cu ei probabil că cel mai des întâlnite oportunități au fost mediul propice pentru multe idei și inspirație, interesul publicului din ce în ce mai mare către ilustrație și design și colaborări cu galerii din afară care le-au adus multă vizibilitate. Dezavantajele, pe de altă parte, se regăsesc la nivel de implementare, având în vedere că există foarte puține spații culturale care să ofere oportunități de expunere și foarte puține evenimente care să implice colaborări și shared experience.