Băncuța cu suport de reviste de un gri pastel ″Pulse″, semnată de studioul de design Noidoi, ne-a atras atenția de când am intrat în zona Greenhouse a târgului de mobilier din cadrul Stockholm Design Week 2014.
Numele cu rezonanțe românești ne-a dus repede în fața standului unde am aflat că unul dintre cei doi fondatori ai studioului norvegian este designerul român Cosmin Cioroiu.
În încercarea de a vedea cât de greu este pentru un designer de produs să intre pe piața de design din Scandinavia, i-am căutat pe cei doi de la Noidoi, care au acum în portofoliu mai multe obiecte de design, în curs de producție și de lansare de piață.
Interviu cu Cosmin Cioroiu
De ce Norvegia?
După ce ne-am terminat studiile în Copenhaga, la The Royal Danish Academy of Fine Arts School of Design, ne-am dorit amândoi să ne facem propriul studio de design.
După ce am trăit în Danemarca mai mulți ani, ne-am creat o rețea profesională în Scandinavia și acest lucru a fost foarte important când am pornit Noidoi.
Studioul nostru se află acum în nordul orașului Oslo, aproape de orașul olimpic Lillehammer. De aici este Kathrine, cealaltă jumătate a Noidoi.
Care sunt cele mai mari provocări pentru un designer să intre pe piața din Norvegia & Scandinavia?
Scandinavia are o tradiție îndelungată în designul de produs și de mobilier, fiind o piață extrem de competitivă pentru designeri. Nivelul profesional este așadar foarte ridicat.
Indiferent unde te aflii în lume, cred că este greu pentru un tânăr absolvent de design să intre pe piața de design. Este nevoie de timp, de determinare și de puțin noroc pentru a-ți crea o reputație și pentru a te face remarcat în comunitatea de design.
Pentru noi, ca studio de design la început de drum, cea mai mare provocare este să nu renunțăm la visul nostru comun, Noidoi. La început este nevoie de o investiție semnificativă din partea noastră, atât financiară, cât și de timp, dar credem că într-o bună zi se vor vedea rezultatele.
Cum crezi că este acest efort comparativ cu cel care ar fi în România ?
Pentru noi este dificil să facem această comparație. Credem că este nevoie de la fel de multă dedicare și de muncă.
Ce colaborări ați avut până acum – cu mari companii sau cu alte organizații ?
Suntem încă noi pe piață și produsele noastre vor intra pe piață anul acesta. Am pornit Noidoi acum un an. Cumva, am fost norocoși că mai mulți producători scandinavi de mobilier ne-au ales produsele și le-au produs.
La ce evenimente participați în afară de design week-ul suedez? Cu ce? Cu ce rezultate/ beneficii?
Anul trecut, piesele noastre de design au fost alese pentru expoziția ″100% Norway″ de la Tent London. Pentru noi a fost grozav că am fost acolo. Ne-am bucurat de multă acoperire media și am primit impresii bune din partea publicului.
Anul acesta, designul nostru “On the Edge” a fost selectat să facă parte dintr-o expoziție internațională care se numește ″Indoor″, curatată de Royal Danish Academy, School of Design. Expoziția va călători mai întâi la Salone Satelite din Milano, Londra, Honk Kong și Stockholm. Este foarte important pentru Noidoi să participe la aceste evenimente și să fie parte din comunitatea internațională de design. Așa ne găsim colaboratori.
În ce măsură țineți legătura /colaborați cu piața din România ?
Din păcate, în acest moment nu avem colaborări cu piața din România. Sperăm că acest lucru se va schimba în viitor.
Care sunt produsele voastre cele mai de succes ?
Produsele noastre vor intra pe piață în 2015. Până acum am avut review-uri bune din partea presei internaționale, a producătorilor și a publicului. Anul trecut, design-ul nostru pentru “WalkON” a primit premiul întâi din partea Norwegian Design Council în competiția “Unge Talenter”.
Unde și cum le produceți ?
În acest moment Noidoi nu este implicat în partea de producție, dar în viitor ne-am dori să avem propriul nostru atelier de producție. Ne place să lucrăm cu materiale diferite. Am ales să ne pornim studio-ul colaborând la început cu producători de mobilier consacrați.
Companiile cu care colaborăm în prezent au o tradiție îndelungată în dezvoltarea de produs. Ca studio de design nou deschis credem că acest aspect este important.