În cadrul celei de-a zecea ediţii a festivalului VIENNA DESIGN WEEK, Institutul Cultural Român de la Viena a prezentat la sediul său proiectul ReRe. Overriding Design with Art and Vice-Versa. În contextul centenarului DADA, expoziția a oferit un prilej de interogare asupra multi- și intra-disciplinarității spre care se îndreaptă toate formele artistice.
ReRe. Overriding Design with Art and Vice-Versa a adus în prim-plan un concept expozițional ce a reunit mai mulți artiști și designeri activi în România, fie în muzee și în galerii de artă sau la târgurile internaționale de design. Lucrările participante au fost semnate de Vlad Berte, Cătălin Burcea, Ciprian Ciuclea, Arantxa Etcheverria, Cosmin Haiaș, Adelina Ivan, Cosmin Paulescu, Patricia Teodorescu, Imaculatura & Vika Tonu și Mihai Zgondoiu.
De concept și de selecția artiștilor s-au ocupat curatorii Roxana Gibescu şi Mihai Zgondoiu, pe care i-am întrebat cum s-a simțit proiectul ReRe din culise și ce planuri au în continuare.
Povestiți-mi despre experiența expoziției. Cum ați ajuns la concept, cum a mers implementarea, care a fost relația cu Vienna Design Week?
Roxana: Am ajuns la concept pornind de la niste observații făcute în legătură cu interesele și mutațiile din subiectele artiștilor și designerilor români. Ni s-a părut ca interesele lor și modalitățiile de execuție migrează dinspre artă și design și viceversa și se află la granița dintre cele două medii, creând într-un fel un alt mediu, pe care noi l-am identificat și denumit empiric ca fiind un fel de design hibrid, conceptual și utopic. Această transgresare nu e complet nouă, un exemplu important care îmi vine în minte e Vito Acconci, artist american reprezentativ pentru avangarda artei performative din anii 70, ce a ajuns mai târziu să abordeze arhitectura publică dintr-o perspectiva complet nouă, în care a inclus și un discurs critic. Într-un mod foarte organic și autentic, fiecare dintre artiștii expozanți, își pun și își răspund la o serie de întrebări profund personale, iar contextul centenarului DADA, această senzație că artiștii și designerii pășesc pe teritorii diferite a căpătat o valoare în plus și a creat niste conexiuni cu spiritul avangardist inițiat de Tristan Tzara în 1916.
Cum a fost primită expoziția?
Mihai: Expoziția „ReRe. Overriding Design with Art and Vice-Versa” a fost remarcată și apreciată de Lilli Hollein (directoarea și fondatoarea Viena Design Week), Marlene Leichtfried & Elli Schindler (coordonatoarele VDW), Anamaria Altmann (fost curator al Muzeului Albertina, actualmente curator independent), Fabio Gianesi (critic de artă independent și curator asociat la Muzeul Albertina), David Rastas (curator Kunstglaube Vienna) și câțiva coordonatori de la Erste Foundation și Vienna Art Fair. Pentru mine și Roxana Gibescu, celălalt curator al expoziției, provocarea ReRe a fost o reală reușită. Ne-am diferențiat de ceilalți participanți din VDW prin diversitatea tematică a lucrărilor, dar și prin definirea unei noi perspective utopice a obiectului de artă și design din zilele noastre. Am avut și șansa unei bune colaborări cu echipa Institutului Cultural Român din Viena, coordonată de directoarea Irina Cornișteanu.
Ce planuri aveți pentru perioada următoare?
Roxana: În prezent lucrez la Asociația TRANZIT.RO, iar în perioada următoare urmează să mă dedic scrierii tezei de doctorat ce urmărește practica unui artist român foarte putin cunoscut în România și înțeles doar parțial în străinătate, Andrei Cădere (André Cadere).
Mihai: Anul 2017 va fi unul extrem de încărcat cu proiecte și evenimente. Personal, în calitate de artist, pregătesc câteva expoziții, intervenții/artist talk la galeria Új Kriterion din Miercurea Ciuc, Alert Studio din București, Calina – spațiu de artă contemporană din Timișoara și încă câteva pe care le țin surpriză.
ReRe. Overriding Design with Art and Vice-Versa a adus în prim-plan un concept expozițional ce a reunit mai mulți artiști și designeri activi în România, fie în muzee și în galerii de artă sau la târgurile internaționale de design. Lucrările participante au fost semnate de Vlad Berte, Cătălin Burcea, Ciprian Ciuclea, Arantxa Etcheverria, Cosmin Haiaș, Adelina Ivan, Cosmin Paulescu, Patricia Teodorescu, Imaculatura & Vika Tonu și Mihai Zgondoiu.
De concept și de selecția artiștilor s-au ocupat curatorii Roxana Gibescu şi Mihai Zgondoiu, pe care i-am întrebat cum s-a simțit proiectul ReRe din culise și ce planuri au în continuare.
Povestiți-mi despre experiența expoziției. Cum ați ajuns la concept, cum a mers implementarea, care a fost relația cu Vienna Design Week?
Roxana: Am ajuns la concept pornind de la niste observații făcute în legătură cu interesele și mutațiile din subiectele artiștilor și designerilor români. Ni s-a părut ca interesele lor și modalitățiile de execuție migrează dinspre artă și design și viceversa și se află la granița dintre cele două medii, creând într-un fel un alt mediu, pe care noi l-am identificat și denumit empiric ca fiind un fel de design hibrid, conceptual și utopic. Această transgresare nu e complet nouă, un exemplu important care îmi vine în minte e Vito Acconci, artist american reprezentativ pentru avangarda artei performative din anii 70, ce a ajuns mai târziu să abordeze arhitectura publică dintr-o perspectiva complet nouă, în care a inclus și un discurs critic. Într-un mod foarte organic și autentic, fiecare dintre artiștii expozanți, își pun și își răspund la o serie de întrebări profund personale, iar contextul centenarului DADA, această senzație că artiștii și designerii pășesc pe teritorii diferite a căpătat o valoare în plus și a creat niste conexiuni cu spiritul avangardist inițiat de Tristan Tzara în 1916.
Cum a fost primită expoziția?
Mihai: Expoziția „ReRe. Overriding Design with Art and Vice-Versa” a fost remarcată și apreciată de Lilli Hollein (directoarea și fondatoarea Viena Design Week), Marlene Leichtfried & Elli Schindler (coordonatoarele VDW), Anamaria Altmann (fost curator al Muzeului Albertina, actualmente curator independent), Fabio Gianesi (critic de artă independent și curator asociat la Muzeul Albertina), David Rastas (curator Kunstglaube Vienna) și câțiva coordonatori de la Erste Foundation și Vienna Art Fair. Pentru mine și Roxana Gibescu, celălalt curator al expoziției, provocarea ReRe a fost o reală reușită. Ne-am diferențiat de ceilalți participanți din VDW prin diversitatea tematică a lucrărilor, dar și prin definirea unei noi perspective utopice a obiectului de artă și design din zilele noastre. Am avut și șansa unei bune colaborări cu echipa Institutului Cultural Român din Viena, coordonată de directoarea Irina Cornișteanu.
Ce planuri aveți pentru perioada următoare?
Roxana: În prezent lucrez la Asociația TRANZIT.RO, iar în perioada următoare urmează să mă dedic scrierii tezei de doctorat ce urmărește practica unui artist român foarte putin cunoscut în România și înțeles doar parțial în străinătate, Andrei Cădere (André Cadere).
Mihai: Anul 2017 va fi unul extrem de încărcat cu proiecte și evenimente. Personal, în calitate de artist, pregătesc câteva expoziții, intervenții/artist talk la galeria Új Kriterion din Miercurea Ciuc, Alert Studio din București, Calina – spațiu de artă contemporană din Timișoara și încă câteva pe care le țin surpriză.