The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Dan Andreşan: Un proiect remarcabil răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o ai

Articol / 14 Mai 2019 / The Institute
  • Dan Andreşan: Un proiect remarcabil răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o aiDan Andreşan @RDW Awards
  • Dan Andreşan: Un proiect remarcabil răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o aiCavaleri La Sposa @Vienna Design Week
  • Dan Andreşan: Un proiect remarcabil răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o aiCavaleri La Sposa
  • Dan Andreşan: Un proiect remarcabil răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o aiCavaleri La Sposa
1/4
Se apropie luna mai, ceea ce înseamnă că pregătirile sunt în toi pentru Romanian Design Week 2019, eveniment multidisciplinar dedicat industriilor creative, care va avea loc în perioada 17-26 mai, în Buucrești.

RDW Awards by glo este un nou format al RDW, lansat la ediția 2018 a festivalului. Inițiativa se concretizează într-o serie de premii menite să încurajeze excelența și să promoveze designerii care semnează proiecte remarcabile.

Seria noastră de interviuri se încheie cu DADA Studio by Dan Andreşan, studio premiat în secţiunea Design de obiect pentru proiectul Cavaleri La Sposa – un caiac românesc, care se remarcă prin stilul elegant.

La Sposa este o nouă dezvoltare a conceptului Cavaleri al gamei de bărci desenată de Dan Andreșan. Acest caiac are o formă unică a carenei ce țintește acei clienți care apreciază și un aspect atractiv pe langă practicitate și performanță hidrodinamică. Gama de caiace Cavaleri include modele din lemn, făcute de mână, dar și bărci ușoare și rapide din fibră de sticlă.

1. Povesteşte-ne, pe scurt, despre proiectul cu care ai câștigat anul trecut premiul de la RDW Awards.

Ideea de a construi ambarcaţiuni îmi era cumva înfiripată în minte încă de când am avut tangenţe cu stylingul de yachturi în Italia. Acest caiac, din seria Cavaleri, a luat naştere dintr-o simplă schiţă a unei siluete, de care m-am îndrăgostit. Siluetele desenate pe hârtie se nasc foarte uşor. Dragostea pentru ele de asemenea. Alimentat, astfel, capeţi energie şi îţi dai seama doar când te uiţi în urmă cât ai investit. Desigur că studiez variante, dar în general şi în acest caz în particular, prima schiţă a fost şi cea care a devenit realitate. Prima intuiţie este cea care deseori rămâne finală, ca venită de nicăieri. Te intorci la ea după un periplu al neîncrederii că a venit aşa din neant, în care tu ai studiat alte variante. Tehnica de construcţie şi diferitele detalii le gândesc când schiţez, asemenea proiectelor de arhitectură. E important să fie simplu de făcut, pentru a le putea manufactura. Dar pentru această linie de caiace experimentez cu diferite materiale şi tehnici pentru a perfecționa produsul. De asemenea, acest proces continuă imaginându-mi diferite ipostaze ale omului, ale funcţionalităţii obiectului pe apă. Aşa se nasc deseori noi concepte, dintre care unele le-am realizat deja.

2. Ce crezi că face un proiect să fie remarcabil? Dă-ne un exemplu de un astfel de proiect.
Faptul că răspunde unei nevoi pe care nu ştiai că o ai. Adică sensibilitatea acelui designer de a observa, de a pune întrebarea corectă şi a răspunde cu un obiect care rezolvă acea nevoie într-un mod nu atât funcţional, cât şi estetic. Si prin estetic nu înteleg neapărat frumuseţea liniilor, deşi eleganta lor are un rol, dar precum o formulă matematică poate fi rezolvată bine, corect, ea poate fi rezolvata şi ...elegant, prin acel mod divers care atinge o coardă. Aşadar, un proiect remarcabil poate că este acela care respectă această formulă, deşi, în sens matematic, natura unor parametri ai acestei formule nu este chiar definibilă.

3. Ce zonă ți-ar plăcea să explorezi într-un proiect viitor?
Sunt multe subiecte care mă interesează şi pe rând încerc să le abordez, chiar dacă trec ani de zile între un moment declanşator al acestui interes şi momentul când încerc marea cu degetul. Ambarcaţiuni de talie mare mi-ar plăcea să desenez. Şi de aici mă duc cu gândul la caroserii de maşini, styling de șasiu cu comandă specială, precum în Italia perioadei moderne a marilor stilişti auto. Diferenţa ar fi că totul ar fi mai simplu dată fiind libertatea șasielor electrice. Văd un mare potenţial aici pentru studierea şi reinventarea fomei auto. Visez la un client care să comande nu o casă, ci o caroserie pentru șasiul lui electric.
Din punct de vedere al tehnicilor, sunt adeptul lucrurilor simple, care nu necesită foarte multă tehnologie. Desigur aceasta este de dorit, dar odată ce ştii exact cum va fi produsul. Până acolo explorez orice tehnică care mă ajută să văd finalitatea ideilor şi care este accesibilă, desigur. În acelaşi mod privesc şi materialele, deşi unele sunt mai nobil de procesat în comparaţie cu altele.

4. Ce creativ român urmărești activ?
Îmi plac mult obiectele lui Ciprian Manda, creativitatea detaliului şi fineţea execuţiei. Mă enervează câtă răbdare are pentru aceste lucruri. Eu aloc timp gândirii lor, desenului, soluţiei, dar vreau să trec repede la obiectul finit. Încă mai am de lucrat la nivel de execuţie, la procesul tihnit dintre aceste două momente. Obiectele lui cred că acest lucru fac să transpară, tihna execuţiei.

5. La ce mai lucrezi în perioada asta și unde putem vedea ce faci?
În momentul de faţă experimentez cu diverse concepte de ambarcaţiuni hibrid. Sunt foarte nerăbdător să văd cum o să fie folosite şi dacă vor funcţiona cum mi-am imaginat. Două dintre aceste obiecte vor fi expuse anul acesta la RDW, în zona destinată echipei Patzaichin, dar mai urmează să finalizăm şi altele. De asemenea studiez domeniul mobilităţii pe două roţi. Lucrăm la o bicicletă asistată electric cu inspiraţia formei din zona locală. De asemenea restylingul a două motociclete sunt două activităţi foarte interesante, pe care le consider proiecte, dată fiind existenţa unui comanditar. Obiectele de arhitectură ne ocupă mult timp şi, deşi satisfacţiile vin abia după ani de zile, sunt încântat de soluţiile găsite şi ce perspective de realizare au.

Lista completă a câştigătorilor RDW Awards 2018 poate fi consultată aici.

Cea de-a doua ediție a RDW Awards by glo va avea loc pe data de 24 mai 2019, la Teatrul Odeon şi va fi prezentată de Mihai Gurei, membru al boardului Romanian Design Week încă de la prima ediţie a evenimentului. Accesul se face pe bază de invitaţie.