The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Însemnări din vremea #stămacasă – Dragoș Motica

Articol / 06 Mai 2020 / The Institute
  •  Însemnări din vremea #stămacasă – Dragoș MoticaDragoș Motică
1/1
„Sper că în sfârșit vom înțelege că noi, românii, trebuie să consumăm produse românești”

Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.

Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală.

Acum 5 ani, Ubikubi se lansa în cadrul Romanian Design Week. După alți 5 ani de creștere semnificativă și recunoaștere la nivel internațional, Ubikubi devine ASKIA Furniture, printr-un parteneriat strategic cu ARCADE.

În contextul actual, lansarea AȘKIA reprezintă, de asemenea, un manifest pentru continuitatea mediului economic: o încurajare de a merge mai departe, de a adapta și a reinventa obiecte, procese sau activități, în beneficiul tuturor.

Despre SCHIMBARE am vorbit astăzi cu Dragoș Motica, Designer & Creative Director @AȘKIA Furniture.



ASKIA Furniture team: Dragoș Motica & Ștefan Niță

1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBAREA (astăzi)?
Astăzi schimbarea cea mai importantă pentru noi o reprezintă transformarea lui Ubikubi în AȘKIA și asocierea cu Arcade.

2. Cum este designul în izolare? Și cum crezi că va rezista el?
Mai multă muncă, pentru că nu mai există nicio rigurozitate a programului: muncă/repaus/relaxare/alte activități. În cazul meu rezistă. Mie îmi place să „belesc” ochii în calculator.

3. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
În cazul meu nu e nimic organizat. Nu prea lucram de acasă până acum, așa că nu am un loc făcut pe placul meu. Eu sunt ca în povestea cu pantofarul ai cărui pantofi sunt rupți pentru că îi repara pe ai altora sau îi vindea altora și de ai lui nu avea grijă.





4. Acum 5 ani, în cadrul Romanian Design Week, se lansa Ubikubi. Dacă ar fi să numești trei lucruri despre business pe care ți-ar fi plăcut să le știi atunci și pe care le-ai învățat pe parcurs, care ar fi acestea?
Să fac o asociere de business potrivită. Contează când încerci să pleci pe un drum nebătut să tragă toți la aceeași căruță.
Să fac un plan de business cu analize SWOT și tot ce mai implică acesta.
Să fiu mai maleabil, să îmi adaptez oferta la cerere dacă vreausă fac business sau să fiu încăpățânat dacă vreau să fiu doar admirat.



5. De curând Ubikubi a devenit AȘKIA Furniture. Care e povestea din spatele acestei transformări? Cât/ ce din esența Ubikubi se va regăsi în AȘKIA Furniture?
Transformarea asta, a defunctei Ubikubi, a fost influențată de mai mulți factori, însă cel mai important, cred eu, a fost o încercare de a avea o viziune mai pragmatică.
Cred că din esența Ubikubi se va păstra cel mai important lucru - EU. Poate sună arogant, dar prin mine se vor transmite și valorile către AȘKIA. Așa cum am călăuzit, așa cum am știut eu lucrurile la Ubikubi, așa o voi face și la AȘKIA. Oamenii care mi-au fost alături la Ubikubi, creativi și nu numai, vor fi și la AȘKIA și atunci nu văd nimic care să iasă rău. Acum cred că și voință este mai multă din partea asociațiilor de la Arcade, așa ca eu cred că vom face lucruri bune la AȘKIA.

6. Ce (categorii de) produse vom putea cumpăra de pe askiafurniture.ro?
Din produsele vechi, am decis împreună cu Alexandru (Arcade) să păstrăm partea de mobilier și corpurile de iluminat. Majoritatea produselor din categoria „accesorii” nu vor mai avea sens financiar și logistic să le ținem în producție. Ce se va adăuga portofoliului AȘKIAși probabil vor deveni preponderente vor fi mobilierul dedicat amenajărilor de birouri și soluțiile de obiecte cu proprietăți acustice. În zona de birouri, unde amenajările „open space” sunt cele mai răspândite, există o cerere foarte mare de soluții care să îmbunătățească acustica spațiilor. Așa că vom desena produse care să îmbunătățească condițiile de muncă. :)





7. Ce își propune AȘKIA Furniture pentru următorul an? (ca direcție creativă și obiective generale)
AȘKIA are pe listă foarte multe lucruri. Ne mutăm cu Arcade în noul sediu comun, unde vom avea și o zonă de expunere și unde vom putea găzdui și mici evenimente. Desenăm împreună cu designeri și arhitecți români o nouă colecție pentru gama Office a brandului. Vrem să mergem cu această colecție la IMMCologne în octombrie (dacă se va ține anul acesta). Vom face o deschidere oficială a spațiului nou, probabil după târg. Vom îmbunătăți randamentul muncii oamenilor cu produsele care vor intra în colecție.

8. În contextul actual, lansarea unul nou brand de design este o mișcare curajoasă. Ce influență are situația în care suntem cu toții asupra activității voastre?
Nu știu dacă putem să spunem că este 100% un nou brand. Aș zice ca e începutul unei direcții noi care trebuia marcată cumva, dar cu același ADN creativ. Contextul este unul cu adevărat păcătos, atât emoțional, cât și financiar. Sunt multe alte lucruri mai importante acum în viața fiecăruia. Dar chiar dacă acest moment este dificil, sper că va lăsa urme pozitive în noi, în societate și sper și la nivel politic. Poate că vom și învăța câte ceva din această experiență. În ceea ce ne privește, noi considerăm că trebuie să mergem înainte. Asta ne motivează până la urmă.

9. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?
Cred că această pandemie trebuie să ne învețe un lucru important: România este o țară care importă mai mult decât exportă. Acum multe afaceri sunt lovite nu numai pentru că nu au cerere, ci și pentru că nu au cum să mai importe.
Eu sper că în sfârșit vom înțelege că noi, românii, trebuie să consumăm produse românești. Poate că ele nu vor fi la început la fel de ieftine ca unele din alte părți, poate că nici nu vor fi la fel de calitative. Dar, dacă există cerere autohtonă, automat un producător va face tot posibilul să ridice ștacheta, să reducă prețul, pentru că va avea rulaje și astfel se va crea o situație din care și producătorul și consumatorul vor avea de câștigat. Oricum un lucru cred că trebuie să ne fie clar: dacă vrem să câștigăm decent trebuie să plătim decent pentru un produs. Un producător nu poate avea prețuri care să concureze cu țările cu salarii mult mai mici decât la noi și în același timp să și plătească salarii decente în România. Pur și simplu nu se poate. Eu aș zice ca e un bun moment să facem un consum axat pe calitate, nu pe cantitate.

La întrebările din seria Însemnări din vremea #stămacasă au mai răspuns Ciprian MandaMădălina Teler, Andrei Șendrea / Reg, Alexandru Floarea, Radu Abraham și Agnes Lukacs.