Suntem în luna decembrie, ceea ce înseamnă că s-a mai încheiat un an plin de evenimente dedicate industriilor creative din România.
Nu știm când a trecut timpul, dar 2019 a însemnat pentru The Institute 7 ani de Romanian Design Week, 17 ani de Gala Societății Civile, 6 ani de DIPLOMA, 19 ani de Internetics, 16 ani de Effie, prima ediție BINAR, primul Creative Quarter Design Festival, 3 numere ale ziarului Cartierul Creativ și evenimente dedicate comunității sale, un proiect de responsabilizare asupra reciclării plasticului, numeroase evenimente dedicate publicității, precum și prezența la festivaluri internaționale. It’s been a very big year.
Cea de-a VII-a ediție a Romanian Design Week, prezentată de George, primul banking inteligent, a înregistrat peste 30 000 de vizitatori în cadrul expoziției centrale, care a fost amenajată în clădirea BCR din Piața Universității, în perioada 18-26 mai 2019. Alte mii de participanți s-au bucurat de evenimentele organizate în cele trei comunități creative care s-au activat în festival - Industria Bumbacului, Creative Tribe și Încotroceni.Arhitectura expoziției centrale a fost semnată și anul acesta de Attila KIM Architects.
Cu ocazia Sezonului România-Franța 2019, Franța a fost țară invitată în cadrul Romanian Design Week, în festival fiind incluse și o serie de manifestări care să amintească de puternica legătură culturală dintre cele două țări.
În iunie am aplaudat și am premiat cele mai valoroase inițiative sociale în cadrul celei de-a XVII-a ediții Gala Societății Civile.
Marele Premiu al Galei Societății Civile a fost acordat pentru prima dată în istoria proiectului unei inițiative înscrise în secţiunea „Proiecte şi campanii de Voluntariat”. Comunitatea de voluntari MagiCAMP, al Asociaţiei MagiCAMP, a fost desemnat marele câştigător al Galei Societății Civile, ediția 2019. Același proiect a obținut și Locul I la secțiunea „Proiecte și campanii de Voluntariat”.
Lista completă a câștigătorilor poate fi văzută aici.
O expoziție dedicată Cartierului Creativ a reprezentat Bucureștiul la Madrid Design Festival. Bucharest Creative Quarter @Madrid Design Festival, un proiect semnat de Institutul Cultural Român și The Institute, a propus o plimbare imaginară prin care vizitatorul a explorat străzile Cartierului Creativ din București, a descoperit poveștile designerilor, arhitecților, artiștilor și creativilor care locuiesc sau își au atelierele în acest spațiu, dar și modul în care s-au născut cele mai hip și inovatoare business-uri și spații din oraș.
Anul acesta a avut loc primul mare festival al cartierului din vecinătatea Parcului Cișmigiu: Creative Quarter Design Festival. În acest context, entitățile din Cartierul Creativ au propus peste 60 de evenimente speciale, de la expoziții, workshop-uri și talk-uri la tururi ghidate, performance-uri live, petreceri, treasure hunt, movie night și chiar un design market, care au trasat programul și harta primului festival care sărbătorește efervescența creativă contemporană.
Pentru a atrage atenţia asupra caselor nelocuite, a căror valoare culturală şi economică nu este suficient pusă în valoare, şi pentru a semnala importanţa introducerii în circuitul cultural, economic şi social a acestor spaţii, The Institute şi Institutul pentru Politici Publice (IPP), cu sprijinul Electrica SA, au luminat două clădiri reprezentative pentru Cartierul Creativ, aflate pe strada Matei Millo nr. 9 şi respectiv bulevardul Mihail Kogălniceanu nr. 11.
Case luminate în Cartierul Creativ este un proiect finanțat în cadrul programului de granturi Electrica SA, „Electrica pune România într-o altă lumină”, ediția 2018.
Cartierul Creativ a dat startul anul acesta unor ateliere care să ne permită să pătrundem în universul creativ al vecinilor noștri. Primul eveniment, inițiere în arta ceaiului, a avut loc la Sheida Coffee & Stories, unde cei de la Kofi Ti ne-au învățat diferența dintre teină și cofeină. Apoi, îndrumați de Adrian Martin, de la Artizthick, am făcut primii pași de hip hop. Săptămâna aceasta Mădălina Teler ne va invita în atelierul ei pentru un workshop interactiv de ceramică.
Pe 4 decembrie a avut loc Târgul Cartierului Creativ. De Crăciun, unde am cumpărat cadouri de la vecinii noștri din Cartierul Creativ. În plus, am strâns cu ajutorul Asociației Young Initiative cadouri pentru copiii instituționalizați din sectorul 4.
Târgul a făcut parte din festivalul Miercurea Minților Creative.
DIPLOMA, festivalul național al tinerilor artiști, un proiect inițiat de The Institute și inspirat de UniCredit Bank, a înregistrat peste 10 000 de vizitatori unici la ediția de anul acesta, care a avut loc în perioada 11-20 octombrie, în clădirea monument istoric de pe Str. C.A. Rosetti nr. 3.
Festivalul DIPLOMA a prezentat publicului larg cele mai bune lucrări de absolvire ale viitoarei generații de artiști și creativi, precum artele plastice, artele decorative, arhitectura și designul, înainte ca autorii lor să devină celebri.
Designul expoziției a fost semnat și anul acesta de Attila KIM Architects.
În cadrul Galei de Premiere Internetics 2019, care a avut loc pe 18 noiembrie, la Ateneul Român, au fost acordate 43 de trofee, dintre care 17 trofee de Aur, 23 de Argint și 1 Grand Prix. Trofeul Agenția Anului a revenit agenției Leo Burnett România, iar trofeul Digital Client of the Year a mers anul acesta la Samsung România. Lista completă a câștigătorilor poate fi vizualizată aici.
Juriul Internetics 2019 a reunit peste 60 de specialiști în comunicarea digitală. Președintele juriului a fost Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital la Grey Nordic.
Petrecerea care a sărbătorit câștigătorii Internetics 2019, PLASTI PRIX X INTERNETICS AFTER PARTY, a fost una plastic aware, în contextul în care Gala Internetics s-a alăturat inițiativei Plasti Prix, trofeele oferite la ediția din 2020 a competiției urmând să fie realizate din plastic reciclat.
Prima ediție BINAR, un proiect semnat The Institute și inspirat de UniCredit Bank, a reunit în clădirea monument istoric a fostului restaurant Cina, din Cartierul Creativ, peste 50 de proiecte la granița dintre artă, tehnologie și design.
BINAR reprezintă un demers de mapare și promovare a scenei new media din România, care și-a propus să ofere publicului într-un eveniment anual o radiografie a inițiativelor locale.
BINAR a făcut parte din Bucharest Artworlds @The Wrong Biennale #4.
23 de agenții de publicitate și PR din București s-au alăturat cauzei Plasti Prix, un proiect de responsabilizare cu privire la colectarea selectivă și reciclarea plasticului, destinat industriilor creative și creat de The Institute și Lidl România. Cu ocazia proiectului au fost colectate aproximativ 100 de kilograme de plastic.
Proiectul a avut în centru o pubelă specială, decorată de ilustratorul Sebastian Pren și alintată de publicitari la più bella pubela, care a fost transmisă printr-o leapșa de la o agenție la alta. Pubela a petrecut câteva zile la fiecare dintre agențiile participante, toți membrii organizațiilor fiind încurajați să colecteze plasticul utilizat pe parcursul acestor zile. Pubela a devenit ușor subiectul multor postări, animații sau story-uri în social media.
Urmează ca trofeele acordate la cele mai importante evenimente ale industriei marcom, dar și de design din 2020 să fie realizate din plastic reciclat. Până în prezent, s-au alăturat cauzei Plasti Prix festivaluri și evenimente precum Internetics, Gala Societății Civile, RDW Awards, Webstock, Biz PR Awards, Premiile Top 3 ADC și Bursa Binelui, iar lista rămâne deschisă.
23 de artişti vizuali, parte din selecţia expoziţiei centrale a Romanian Design Week 2019, au fost prezenţi la ediția de anul acesta a Graphic Days Torino.
Prezenţa României în cadrul festivalului internaţional dedicat artelor vizuale a fost reprezentată de Romanian Design Week, grapho_mat studio, „Cele mai frumoase cărți din România”, Posterjam, Visual Playground, Kajet Journal, Synopsis studio şi artistul vizual Kitra.
Graphic Days Torino va avea loc între 3 şi 6 octombrie, la Toolbox Coworking în Torino, Italia.
România a fost țară invitată și la cea de-a doua ediţie a festivalului Moldovan Design Week, care a avut loc la Chişinău în perioada 3-9 iunie.
O selecţie de zece proiecte expuse în cadrul Romanian Design Week 2019 a fost prezentată și în expoziţia centrală a festivalului din Republica Moldova.
În plus, Andrei Borțun, CEO The Institute și inițiatorul Romanian Design Week, a vorbit despre Comunitățile Creative și rolul lor în Brandingul orașelor în cadrul formatului Design Talks al festivalului.
Anul acesta România a fost pentru prima oară invitată, în cadrul expoziției „Banquet", coloana vertebrală a Bienalei Révélations. Ea a prezentat astfel cinci artiști care demonstrează, prin talentul lor, modernitatea și pertinență meseriilor artistice: Radu Abraham, Adina Marin, Ruxandra Sacalis, Veronica Olariu și Olah Gyarfas, cu o expansiune imaginativă care depășește formele obișnuite, care sparg coduri, refac o nouă nomenclatură.
Designerii prezenţi la Grand Palais au fost acompaniaţi de curatorii expoziţiei – Andrei Borțun și Ami Barak, precum şi de Atilla Kim, care a făcut ca expunerea obiectelor să fie în topul expoziţiilor de la Grand Palais.
Prezența României la Révélations a fost organizată de Institutul Cultural Român, prin reprezentanța sa de la Paris și The Institute.
12 agenții și companii au fost premiate la ediția a XVI-a a Galei Effie, care s-a desfășurat la Ateneul Român și a fost prezentată de Andi Moisescu. În total, au fost acordate 9 Gold Effie, 6 Silver Effie si 16 Bronze Effie. Câștigătorii pot fi revăzuți aici.
Juriul competiției a fost condus de Achim Rietze, Strategy Lead at Google ZOO, și a fost format din peste 120 de reprezentanți ai industriei de marketing și comunicare, specialiști cu mare experiență din companii, agenții de publicitate, de media și digital, din agenții de research, consultanți de marketing și reprezentanți ai mediului academic din marketing și comunicare.
ADC România a desemnat, pentru al treilea an consecutiv, marii câştigǎtori Top 3 ADC, în cadrul evenimentului ADC Night: Raluca Circo a fost numită Art Directorul Anului (McCann Worldgroup România), Ioana Munteanu, Copywriterul Anului (GMP + WEBSTYLER), #TrăiascăCapraVecinului a fost aleasǎ Ideea Anului, iar Coca-Cola a primit titlul de Clientul Anului.
ADC Night 2019 a fost susţinut de Art Directors Club of Europe, Absolut, The Institute, IqAds & Smark.
30 de tineri au absolvit cursurile Școlii ADC*RO, ediția 2019. Lucrările lor au fost evaluate de către un board format din unii dintre cei mai buni directori de creație din România.
Ediția a 11-a a Școlii ADC*RO a însemnat patru luni de creativitate susținută, câte două întâlniri săptămânale, 8 tutori și peste 15 tutorate cu directorii de creație.
TOP 3 ADC 2019
TOP 3 ADC 2019
ADC a lansat și anul acesta un call public pentru agenţii, freelanceri şi pasionaţi de publicitate sǎ trimitǎ idei, proiecte, iniţiative creative proprii sau vǎzute în piaţǎ spre a fi notate de cǎtre membrii ADC*RO.
Astfel au fost prezentate cele mai bune execuții de TV, Radio, Print, Outdoor, Digital sau Experiential / BTL. Până acum, în cele 11 luni de 2019 au fost premiate peste 30 de agentii cu peste 100 de proiecte.
La începutul anului viitor va avea loc ADC Night, care va stabili și Best of 2019.
The Institute a organizat cea de-a V-a ediție „Ziua Publicităţii”, un proiect IAA România care și-a propus să prezinte poveşti din spatele cortinei ale unora dintre cele mai bune campanii de publicitate din România.
Evenimentul a reunit echipele Telekom & Leo Burnett, IQOS, KFC & MRM//McCann, Lidl & MullenLowe şi Jazz & MagiCAMP în 5 paneluri de discuţie: „#Netliberare – Challenges and Outcomes”, „Am promis. Ne ţinem de promisiune!”, „Everything on the table with KFC & MRM// McCann. All you need to know about the new wave of digital advertising”, „Legende Urbane: Execuţie şi Creaţie” şi „Magia din spatele Magicului”.
Evenimentul a fost prezentat de Cristian Leonte, de la Pro TV.
Mulțumim că ne-ați ajutat să scriem împreună povestea acestui an. Abia așteptăm anul următor :)
Mulțumim că ne-ați ajutat să scriem împreună povestea acestui an. Abia așteptăm anul următor :)